Podjetje Metronik je že več kot tri desetletja sinonim za avtomatizacijo in digitalizacijo proizvodnje. Če so bili njihovi začetki povezani predvsem z vodenjem in nadzorom strojev in procesov, so v zadnjih letih naredili pomemben preskok, saj v industrijsko prakso uvajajo umetno inteligenco. Njihovi uspešni projekti dokazujejo, da umetna inteligenca ni zgolj modna beseda, temveč orodje, ki podjetjem prinaša merljive koristi: manj izmeta, manj zastojev, nižje stroške ter večjo produktivnost in učinkovitost nasploh.

»Umetna inteligenca sama po sebi ni čarovnija. Ključna je dobra priprava podatkov in znanje procesnih strokovnjakov. UI pa nam omogoča, da iz velikih količin podatkov izluščimo vzorce in s tem nadgradimo človekovo znanje,« pojasnjujejo v Metroniku.

Od PowerPoint predstavitev do konkretnih rezultatov

V podjetju priznavajo, da je bila še pred nekaj leti umetna inteligenca pogosto le tema konferenc in prezentacij. Danes pa imajo za seboj že vrsto konkretnih projektov, pri katerih so pokazali, kako lahko analitika in strojno učenje rešujeta težave, ki jih s klasičnimi metodami ni mogoče obvladati. Največ izkušenj imajo v farmacevtski in prehrambni industriji ter na področju energetike, kjer so rešitve umetne inteligence doslej pokazale največje koristi.

Preprečevanje napak v proizvodnji

Ena od najbolj očitnih priložnosti za uporabo umetne inteligence je preprečevanje napak v proizvodnih procesih. Metronik je razvil rešitve, ki napovedujejo kakovost zapiranja embalaže v živilski industriji. Če so bili proizvodi prej vzorčno preverjani in se je kakovost pokazala z zamikom, danes sistem sproti, pa tudi vnaprej, opozori operaterja, da stroj najverjetneje ne deluje pravilno. Tako lahko operater pravočasno ukrepa in se izogne nepotrebnemu izmetu.

Podoben izziv so rešili tudi v kemijski proizvodnji, kjer kakovost surovinskih mešanic tradicionalno presojajo izkušeni tehnologi, tudi z neobjektivnimi metodami, na podlagi svojih izkušenj. Njihovo znanje, izkušnje in občutek so zajeli z modeli umetne inteligence, ki na podlagi zgodovinskih podatkov predlagajo korekcije receptur mešanic in s tem zagotavljajo stabilno kakovost.

Energetika kot strateško področje

Drugo večje področje, kjer Metronik uporablja umetno inteligenco, je energetska učinkovitost. Podjetja se soočajo z visokimi stroški energije, poleg tega pa morajo upoštevati tudi trajnostne zahteve. Metronikove rešitve omogočajo napovedovanje porabe energije in zaznavanje odstopanj, kar je prvi korak k optimizaciji.

Še pomembnejše od samega spremljanja porabe je njeno aktivno upravljanje, tako z vidika omrežnine kot energije. Pri omrežnini je ključno izravnavanje konic porabe. Če podjetje preseže dogovorjeno odjemno moč, ga doletijo visoki stroški omrežnine, saj distributer kaznuje presežke.

Pri energiji je izziv drugačen. Podjetje običajno zakupi določeno količino energije, dolgoročno ali kratkoročno. Če porabi manj, plačuje penale zaradi neprevzete energije, če jo potrebuje več, mora razliko doplačati po trenutni (spot) ceni, ki je pogosto višja.

Z uporabo napovedi porabe ter z usklajenim in samodejnim upravljanjem virov, od sončnih elektrarn do baterijskih hranilnikov in hladilnih sistemov, lahko podjetja bistveno zmanjšajo stroške tako omrežnine kot energije ter hkrati zmanjšajo svoj ogljični odtis.

Digitalna podpora zaposlenim

Tretje področje uporabe umetne inteligence v Metroniku je podpora zaposlenim. Digitalni pripomočki, ki temeljijo na analizah podatkov, zmanjšujejo možnosti za napake pri delu in omogočajo hitrejše uvajanje novih sodelavcev. Poleg tega umetna inteligenca pomaga tudi pri razporejanju zaposlenih glede na njihove kompetence.

Če ima podjetje na primer 65 strojev in 150 zaposlenih, se pojavi vprašanje, kako razporediti delavce, da bo proizvodnja dosegla največjo produktivnost. Algoritmi umetne inteligence upoštevajo spretnosti posameznikov, zahtevnost operacij na strojih in trenutno obremenitev proizvodnje ter pomagajo vodjem optimizirati razporejanje. Rezultat so boljši izkoristki, manj napak in večja učinkovitost zaposlenih.

Kdaj ima umetna inteligenca smisel?

Izkušnje kažejo, da je umetna inteligenca najbolj uporabna, kadar procesa ni mogoče opisati z enostavnimi pravili ter ko je proces zelo kompleksen in spremenljiv. »Takrat umetna inteligenca pokaže svojo pravo moč. Ne nadomešča ljudi, temveč jim pomaga sprejemati boljše odločitve in obvladovati procese, ki so preveč zapleteni za klasične metode,« dodajajo v Metroniku.

Konkurenčna prednost za industrijo

Metronikovi primeri dokazujejo, da umetna inteligenca v industriji ni več eksperiment. Rešitve, ki zmanjšujejo izmet, optimizirajo porabo energije in olajšajo delo zaposlenim, so realnost, ki prinaša neposredne poslovne koristi. V času, ko so podjetja pod pritiskom globalne konkurence, visokih stroškov energije in vse strožjih trajnostnih zahtev, so prav takšne rešitve lahko pomembna konkurenčna prednost za njihovo poslovno uspešnost.

Privacy Preference Center