Pomemben dejavnik za učinkovito proizvodnjo je nemoteno in pravilno delovanje strojev in naprav, saj izpadi negativno vplivajo na kakovost, produktivnost, razpoložljivost, stroške in varnost.
Stroji in naprave so pri svojem delovanju izpostavljeni različnim električnim, mehanskim in drugim obremenitvam ter staranju, kar povzroča njihove okvare. Pogostost in trajanje okvar zmanjšujemo z vzdrževanjem, ki ga delimo na dve glavni področji:
Intervencijsko vzdrževanje, ki je namenjeno odpravi nenadnih okvar in ga pogosto imenujemo kar servisiranje. Učinkovitost je odvisna od hitrosti obveščanja, odzivnosti servisnih služb ter razpoložljivosti rezervnih delov in usposobljenosti osebja.
Preventivno vzdrževanje, ki je namenjeno preprečevanju okvar. Izvajamo ga periodično, v skladu s časovnim načrtom vzdrževanja, z lastnimi ali zunanjimi vzdrževalci. Pomembno je, da je hitro in učinkovito, saj mora biti zaustavitev strojev in naprav čim krajša. Preventivno vzdrževanje se največkrat izvaja v času kolektivnih dopustov.
Pri obeh vrstah vzdrževanja, ki sta lahko obsežni in zapleteni ter potekata na različnih lokacijah podjetja, se pojavlja množica podatkov in informacij, ki jih moramo beležiti, shranjevati, obdelovati ter na pregleden in razumljiv način posredovati odgovornim za sprejemanje odločitev.
To lahko dosežemo z digitalizacijo procesov vzdrževanja, ki prispevajo k povečanju produktivnosti z zmanjšanjem zastojem v proizvodnji.
V Metroniku izboljšujemo upravljanje vzdrževanja z namensko razvitim modulom OPEX-M (Operational Excellence in Maintenance), ki se lahko uporablja samostojno, ali kot nadgradnja rešitve za povečanje produktivnosti v proizvodnji MePIS OPEX. V tem primeru se ob zastojih lahko vzdrževalni nalogi kreirajo avtomatsko. Vzdrževalci so obveščeni o težavah v trenutku nastanka, reakcijski časi se znatno skrajšajo.
Ključni dejavniki procesov vzdrževanja v proizvodnji, kjer digitalizacija prinaša največje prednosti:
Planiranje vzdrževanja. Izdelava časovnega načrta preventivnega vzdrževanja vključno s potrebnimi viri, kot so osebje, vzdrževalna oprema in rezervni deli, ter vzdrževalnimi delovnimi nalogi. Vzdrževanje se lahko izvaja po različnih merilih, povezanih z dinamiko proizvodnje glede na količino naročil, kolektivne dopuste in podobno.
Vzdrževalski posegi, pogojeni z dogajanjem v proizvodnji. Samodejna izdelava vzdrževalnih nalogov glede na prednastavljene parametre, ki so vezani na obrabo posameznega stroja. Tipično gre za število opravljenih operacij stroja ali število delovnih ur.
Prijava okvar v »realnem času«. Obveščanje vzdrževalcev o okvarah v proizvodnji po elektronski pošti ali s SMS sporočilom. Generirajo se lahko samodejno iz naprav ali preko pozivnih tipk za operaterje na zaslonih ob proizvodnih linijah. Poleg posredovanega obvestila in samodejnega kreiranja delovnega naloga za vzdrževalce se v podatkovno bazo zabeležijo tudi vsi podatki o časovnem poteku, opravljenem delu ter rezervnih delih in porabljenih materialih.
Pregled aktivnosti vzdrževalcev. Izmenski, tedenski in mesečni pregled in poročila aktivnosti vzdrževalcev z možnostjo poglobljene analize. Pregled aktivnosti ekip (skupin) vzdrževalcev vključno s ključnimi KPI kazalniki.
KPI kazalniki za podporo vzdrževanju (izbor).
MDT (Mean down time)
Predstavlja povprečen čas, ko oprema ni operativna (ko je v zastoju). To vključuje zastoje zaradi popravil, korektivnega in preventivnega vzdrževanja, okvar, zamud zaradi logističnih, administrativnih ali organizacijskih vzrokov.
MTTR (Mean time to repair)
Predstavlja povprečen čas, ko oprema ni operativna zaradi določenih zastojev. To vključuje zastoje zaradi popravil, korektivnega in preventivnega vzdrževanja, okvar. Zastoji zaradi logističnih, administrativnih ali organizacijskih vzrokov se ne štejejo v čas za izračun MTTR. S tem kazalnikom lahko analiziramo in primerjamo učinkovitost vzdrževalcev – koliko časa potrebujejo, da odpravijo zastoje na opremi.
MTBF (Mean time between failure)
Predstavlja povprečen čas, ko je oprema operativna oz. čas med dvema okvarama.
Obvladovanje rezervnih delov. Za učinkovito servisiranje in vzdrževanje pogosto potrebujemo lastne zaloge rezervnih delov, zato informacijska rešitev podpira tudi spremljanje, naročanje in vodenje zalog ter izdajo opreme in materialov.
Umetna inteligenca kot podpora učinkovitosti vzdrževanja. Na podlagi spremljanja kritičnih parametrov delovanja opreme se lahko s pomočjo naprednih algoritmom umetne inteligence in strojnega učenja generirajo opozorila za potrebne vzdrževalne posege še preden pride do okvare opreme.
Strukturirana organizacija in centralizacija podatkov. Vsi podatki o okvarah, servisiranju in vzdrževanju na vseh lokacijah podjetja v celotnem življenjskem ciklu so zbrani na enem mestu in urejeni na strukturiran način v okviru modela proizvodnje, kar omogoča hiter dostop do podatkov, celovit pregled, enostavno analizo ter razvoj ukrepov za izboljšave.
Analitika in poročanje. Na podlagi zbranih podatkov lahko spremljamo in analiziramo podatke iz različnih perspektiv z uporabo OLAP podatkovnih kock preko Excel vrtilnih tabel ali preko namenskih uporabniških ekranov. Za poročanje so na razpolago izdelane predloge, uporabniki pa lahko izdelujejo tudi poročila po meri.
Podpora pri odločanju za investicije. Pregled zanesljivosti in stroški vzdrževanja posameznih kosov ali proizvajalcev opreme, ki so na voljo v okviru modula MePIS OPEX-M, so odlična osnova za planiranje investicij in oceno ponudnikov opreme.
Brezpapirno poslovanje. Cilj informacijske podpore je, da se vsi podatki v zvezi z vzdrževanjem in servisiranjem strojev in naprav beležijo samodejno ali vnašajo v sistem, s čimer odpravljamo potrebo po papirnih dokumentih.
Prilagodljiv uporabniški vmesnik in večjezičnost. Kot vse Metronikove rešitve je tudi modul za upravljanje vzdrževanja v celoti prilagodljiv in dostopen v lokalnem jeziku uporabnikov.
Spletna tehnologija. Informacijska rešitev za upravljanje vzdrževanja je spletna aplikacija, do katere lahko uporabniki dostopajo kjerkoli in kadarkoli, z uporabo svoje najljubše naprave (računalnik, tablica ali mobilnik).
MePIS OPEX-M je optimalna rešitev za upravljanje vzdrževanja tako za manjša, kot za večja proizvodna podjetja, saj je:
- razvita namensko za vzdrževanje v proizvodnji,
- enostavna za uporabo za različne deležnike (npr. vzdrževalci, management),
- prilagodljiva značilnostim naročnika in posebnim zahtevam uporabnikov,
- preprosto povezljiva z ostalimi informacijskimi rešitvami,
- skalabilna – naročnik lahko začne uporabljati samo posamezne funkcionalnosti.
Za več informacij o informacijskih rešitvah za učinkovito vzdrževanje strojev in naprav kontaktirajte Vanjo Tomažiča po elektronski pošti [email protected].
Uspešen dan vam želimo
Ekipa Metronik
PS: Za uporabne informacije o avtomatizaciji in digitalizaciji v proizvodnji in zgradbah nas spremljajte tudi na naši Linkedin strani.