Pri vsakodnevni uporabi pričakujemo, da bo avto, ko obrnemo ključ ali pritisnemo na gumb, tekel gladko in deloval brezhibno. In pri tem niti ne pomislimo na vse avtomobilske dele in sisteme, ki so vključeni v proizvodnjo vozil.
Njihova izdelava je namreč reguliran in zapleten proces, pri katerem mora pravi operater pridobiti prave informacije ob pravem času, da proizvodnja poteka nemoteno in jih proizvajalci avtomobilov prejmejo pravočasno. Prav tako morajo biti informacije o stanju proizvodnje in trendih na razpolago vodilnim, ki skrbijo za produktivnost, stroške in kakovost. Poleg tega pa je avtomobilska industrija zavezana sledljivosti in skladnosti s strogimi regulativnimi zahtevami za zagotavljanje kakovosti in varnosti vozil.
Ključni izzivi v avtomobilski panogi
Čeprav digitalizacija v avtomobilski panogi poteka že trideset let, se proizvajalci avtomobilskih delov in sistemov še vedno srečujejo z značilnimi izzivi, ki so se jim v zadnjem času pridružili nekateri novi:
Agilnost. Poleg stalne prilagodljivosti novim modelom, je avtomobilska panoga v tehnološkem prehodu na proizvodnjo hibridnih, električnih in avtonomnih vozil.
Delovna sila. Podobno kot druge industrijske panoge, se tudi avtomobilska srečuje z upokojevanjem izkušenih proizvodnih delavcev in uvajanjem nove generacije, za katero je potrebno hitro in učinkovito usposabljanje.
Izboljšanje učinkovitosti. Razpršenost podatkov otežuje preglede zgodovinskih podatkov za analize, s katerimi lahko izboljšamo učinkovitost procesov za krajši čas in večjo natančnost pri proizvodnji.
Optimizacija proizvodnje in kakovosti. Zaradi pomanjkanja podatkov v realnem času je pogosto težko pravočasno zaznati kritične informacije, ki vplivajo na produktivnost in kakovost.
Zmanjšanje nenačrtovanih izpadov. Omejena sledljivost zmogljivosti in stanja proizvodne opreme otežuje preventivno vzdrževanje, s katerim zmanjšamo nenačrtovane izpade in povečamo zanesljivost proizvodnje.
Regulatorna skladnost. V avtomobilski panogi je nujno zagotoviti popolno sledljivost materialov in aktivnosti ter poskrbeti za beleženje vseh relevantnih podatkov za zagotavljanje najvišje kakovosti in varnosti za potrošnika.
Poraba energentov. Kot energetsko intenzivna je avtomobilska panoga pod stalnim pritiskom zniževanja porabe in stroškov energentov na proizvedeno vozilo.
Trajnost. Poleg energetske učinkovitosti pa so za avtomobilsko panogo pomembni tudi drugi vidiki trajnosti, kot je stalno zmanjševanje količine odpadkov in drugi.
Od avtomatizacije do digitalizacije avtomobilske panoge
Prvi korak pri optimizaciji proizvodnje avtomobilskih delov in sistemov je bila avtomatizacija, ki pa za ohranjanje konkurenčnosti na globalnih trgih že dolgo ni več dovolj.
Ključna izziva panoge sta namreč racionalizacija proizvodnih procesov in regulativna skladnost, za kar moramo avtomatizacijo nadgraditi z digitalizacijo, čemur so namenjeni sistemi za upravljanje proizvodnje MES.
S programsko opremo MES industrijska podjetja zbirajo podatke iz proizvodnih naprav in drugih virov ter jih z analitičnimi orodji pretvorijo v uporabne informacije, da stroji, operaterji in vodilni ob pravem času sprejemajo prave odločitve.
Hkrati omogoča tudi številne druge koristi, kot so zmanjševanje možnosti za napake operaterjev, samodejno beleženje in centralno upravljanje s proizvodnimi podatki, samodejno zaznavanje vseh odstopanj od pričakovanih rezultatov, učinkovito obvladovanje delovnih nalogov in tokov, digitalno usmerjanje operaterjev ter popolno integracijo procesnih naprav s sistemom MES oziroma t.i. IT/OT konvergenco.
Digitalizacija avtomobilske panoge s sistemom MES 4.0
Vendar pa se prihodnost avtomobilske panoge korenito spreminja, saj za ohranjanje konkurenčnosti, ekološke sprejemljivosti in regulativnih skladnosti postaja tehnološko vse pametnejša in bolj trajnostna, za kar klasični sistemi MES ne zadoščajo več.
Tradicionalne aplikacije, ki temeljijo zgolj na obdelavi in prikazu informacij v obliki kazalnikov KPI na pametnih telefonih in tablicah, vse bolj izpodrivajo pametne rešitve, ki vključujejo virtualizacijo ter umetno inteligenco in strojno učenje (AI/ ML).
Značilen primer je uporaba procesnega digitalnega dvojčka, ki omogoča natančno posnemanje in testiranje proizvodnega procesa v virtualnem okolju, brez potrebe po fizičnih proizvodnih linijah in izdelkih.
S tem dosežemo možnosti za preizkušanje vseh različic procesa, ki je potreben za proizvodnjo avtomobilskih delov in sistemov po naročilu, kot tudi vseh permutacij rezultatov, ki lahko izhajajo iz vsake procesne operacije. Gre za rešitev, ki prispeva k hitrosti, racionalizaciji in trajnostni naravnanosti pri načrtovanju, razvoju in testiranju.
Umetno inteligenco lahko uporabimo tudi na številnih drugih področjih v avtomobilski panogi, od samodejnega preverjanja kakovosti med proizvodnim procesom, do napovednega vzdrževanja glede na stanje proizvodnih naprav.
Avtomobilska industrija je neizčrpen vir procesnih podatkov, ki omogočajo, da je hitrejša, varnejša in čistejša, če jih zajamemo, strukturirano shranimo, obdelamo z naprednimi algoritmi ter vsem ključnim udeležencem proizvodnega procesa zagotovimo pravočasno v obliki preglednih in uporabnih informacij.
Pri tem vam lahko učinkovito pomaga napreden sistem za upravljanje proizvodnje, kakršen je MePIS MES, ki ga razvijamo in uvajamo v Metroniku ter naše znanje in izkušnje pri optimizaciji kompleksnih proizvodnih procesov, kakršne srečujemo v avtomobilski industriji.
Kontaktna oseba za več informacij pa je [email protected].